Etsin käsitekarttaan liittyviä asioita netistä. Löysin laajan kuvauksen erilaisista opetusmenetelmistä - Kuvaukset, vahvuudet ja haasteet.

Opetusmenetelmiä


 työtapapankki


Työselostus
Olin tehnyt kokeillakseni työn johon laaditaan työselostus. Työselostuksen liitteeksi liitetään työhön liittyvän asetuksen vaatima pöytäkirja ja työn aikana tehdyt muistiinpanot. Menetelmän ideana oli helpottaa niiden oppilaiden jatko-opiskelua, jotka siirtyvät ammattikorkeakouluun. Ammateissa asentajatkin joutuvat laatimaan pöytäkirjoja ja teknisiä raportteja. Työselostusta voidaan käyttää  yksinkertaisimmissakin töissä menttaaliharjoiteluna. Tein näitä työselostuksia varten valmiin pohjan, johan voi työvaiheet kirjata helposti ranskalaisilla viivoilla. Asiaa voisi ajatella että oppilas kirjaisi ennen työtekoa kriittiset vaiheet ja työ teon jälkeen tarkastaisi ne ja suorittaisi itsearvioinnin lomakkeen pohjaan. Tämän jälkeen opettaja voisi tarkistaa työn ja antaa suullisen palautteen.

SSMK-menetelmä
Tämä menetelmä soveltuu hyvin uuden asian opiskeluun, läksyjen lukemiseen sekä kokeisiin valmistauduttaessa.
  • silmäile
  • syvenny
  • muistele
  • kertaa
Yhteistoiminnallisella oppimisella tarkoitetaan oppimista, jossa ryhmä oppilaita työskentelee yhdessä käyttäen hyväksi kaikkien ryhmän jäsenten tietämystä.

  • cooperative learning viitataan yleensä pienryhmäoppiminen
  • collaborative learning viittaa yleensä laajemman ryhmän (esimerkiksi koko luokan) yhteistoimintaan
Taustalla on monia oppimisteorioita mm.viimeaikoina suosittu oppimisteoria on ns. konstruktivistinen oppiminen. Sen mukaan oppimisessa keskeistä on tiedon aktiivinen jäsentäminen ja muokkaaminen oppijan mielessä.

Yhteistoiminnallisen oppimiskäsityksen taustalla on humanistinen ihmiskäsitys, jonka mukaan oppija on tahtova, sisäisesti motivoitunut, itseohjautuva, omista ratkaisuistaan tietoinen ja vastuullinen yksilö.

Ryhmätöiden etuja:

  • Keskustelu ryhmässä auttaa oppilaita liittämään uudet käsitteet kieleen eli oppimaan käsitteiden merkityksen.
  • Ryhmässä oppiminen muistuttaa paljon toimintaa modernissa työyhteisössä. Ryhmässä otetaan vastuuta, jaetaan vastuuta, pyritään yhdessä päämäärään jne
  • Yhdessä toimiminen kehittää ryhmän ihmissuhteita, vahvistaa oppilaiden itsetuntoa sekä vähentää työrauhaongelmia, jos aihe on opiskelijoista mielenkiintoinen ja heille merkityksellinen.