Keskeiset käsitteet

Linkin takana lyhyt johdanto/ katsaus keskeisimpiin oppimiskäsityksiin

Opetuksen suunnittelu

Oppimiseen liityviä käsitteitä

Oppiminen(WIKI)

"Käyttäytymisessä havaittuja muutoksia". "Oppijan omasta aktiivisuudesta lähtevää intentionaalista toimintaa, joka perustuu todellisuuden ja oman itsensä väliselle vuorovaikutukselle ja onnistuessaan johtaa käyttäytymistä ohjaavien sisäisten mallien konstruktioihin."
Lähde: Sirkka Hirsjärvi

Opetus(WIKI) kts.lisää.....
Opetus on laaja-alaisempi käsite kuin opettajan toteuttama opettaminen. Opetus sisältää sekä opettamisen että oppimisen. Opetuksessa on aina jokin tarkoitus ja se ohjaa opetusprosessia. Opetus kohdistuu kapea-alaisten kognitiivisten toimintojen hankkimiseen. Oppiminen on perustavampi käsite kuin opettaminen: oppia voi opettamattakin, mutta opettaa ei voi ilman, että aikomuksena on edistää opetettavan oppimista.

Ohjaus

(guidance)

Ohjauksen tehtävänä on antaa asiakkaalle tilaisuus tutkia, keksiä ja selkeyttää tapoja oman tehtävän tai tutkimuksen teon aikana. Vaikuttamisen keinot, joilla ohjaaja edistää oppijan oppimista: tapahtumiin reagointi, rohkaisu, konsultointi, arviointi, palautteen anto jne.

Lähde: Koli, H. & Silander, P. 2002. Verkko-oppiminen. Oppimisprosessin suunnittelu ja ohjaus. HAMK


Arviointi (oppimisen)