Erityisoppilaat ammatillisessa opetuksessa integroituna normaali luokkaan.

"Todella poikkeava on

sellainen ihminen,

joka ei poikkea

missään suhteessa mistään."

(Salminen 1989)


Lähde:JYMK  ERITYISPEDAGOGIIKAN PERUSKURSSI (2 OV)

Erityisopetus peruskoulussa

http://www.tehta.edu.hel.fi/opetus/ops/2006ops/index.html

http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/kokous/20081412-16-8333.PDF

Opetusalan täydennyskoulutus

http://www.kotu.oulu.fi/opet/2009/haastila.htm

Vammaistenkoulutus ei aina tapahdu tasa-arvoisesti

Anna Niemelän mukaan  kkoulutusjärjestelmä ei ota vastuuta vammaisten palveluiden järjestämisestä.

Vammaisten koulutus ei suju mutkitta

Jokaisella opiskelijalla on vammaispalvelulain nojalla oikeus vammaisuuden vuoksi koulussa tarvitsemiinsa avustaja-, tulkki- ja kuljetuspalveluihin.

Käytännössä palveluiden järjestämisestä vastaa perusopetuksen jälkeen opiskelijan kotikunta tai opiskelupaikkakunta. Ei siis opiskelijan oppilaitos.
Kun oppilaitoksella ei ole selvää vastuuta asiasta, opiskelija joutuu usein käyttämään paljon aikaa tarvittavien käytännön palveluiden järjestämiseen ja sopivien käytäntöjen pohtimiseen.

Erityisopetus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka tarvitsevat vammaisuuden, sairauden, kehityksestä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun vastaavan syyn takia erityisiä opetus- tai oppilashuoltopalveluja.
http://www.koulutusnetti.fi/?path=erityisopetus

Ammatillinen erityisopettajan koulutus HAMK

Joustava haku
Joustavalla valinnalla tarkoitetaan sitä, että hakija voidaan erityissyistä valita opiskelijaksi ammatilliseen koulutukseen, vaikka hänen pisteensä eivät riittäisi sisäänpääsyyn normaalihaussa.

http://www.virtuopo.net/suomi/ammatinvalinta/terveys_ja_ammatinvalinta.html

Vammaispolitiikka

http://www.ksol.fi/lehti/nro3/sivu7.php

Sanastoa

EDY Dysfaattisten lasten opetus; kielelliset ongelmat, jotka vaikuttavat puheen tuottamiseen ja vastaanottamiseen.

EHA Erityisopetus harjaantumisopetuksen opetussuunnitelman mukaan; EHA1 lievemmin ja EHA2 vaikeammin kehitysvammaiset oppilaat.

EKU Kuulovammaisten oppilaiden erityisopetus.

ELA Laaja-alainen (osa-aikainen) erityisopetus on luokkiin sitomatonta (luokatonta) pienryhmä- ja yksilöopetusta, jota antaa koululla erityisopettaja.
Laaja-alaista erityisopetusta voivat saada oppilaat, joilla on lieviä oppimiseen ja/tai sopeutumiseen liittyviä ongelmia (luki-, puhe-, matemaattiset ja muut vaikeudet). Laaja-alaista erityisopetusta voidaan toteuttaa yksilö-, pienryhmä-, samanaikais- tai rinnakkaisopetuksena. Erityisopettaja toimii yleisopetuksen yhteydessä ja tukee sekä konsultoi opettajia.

EMU Erityisopetus mukautetun opetussuunnitelman mukaan;
kokonaan mukautettu opetus oppilaalle, jolla on paljon oppimisvaikeuksia ja lisäksi esim. neurologin tai psykologin lausunto ongelmista;
osittainen mukautus, jolloin helpotetaan oppisisältöjä vastaamaan oppilaan omia edellytyksiä.

ENÄ Näkövammaisten oppilaiden erityisopetus.

ESY Sopeutumisvaikeuksista kärsivien oppilaiden erityisopetus; yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaan sosioemotionaalisista vaikeuksista kärsiville käyttäytymisongelmaisille oppilaille.

ETY Syrjäytymisvaarassa olevien työpainotteinen erityisluokka.

EVY Vammautuneiden tai neurologisista erityisvaikeuksista kärsivien
erityisopetus

ERIYTTÄMINEN Eriyttäminen tarkoittaa opetuksen yksilöllistämistä. Lahjakas oppilas saa haastavampaa ainesta kykyjensä mukaisesti, enemmän tukea tarvitsevan oppiainesta helpotetaan keskittämällä opiskelu keskeisiin sisältöihin.