Toimin luuokanvalvojana luokassa jossa on kaksi kuuroa oppilaitten joukossa. Luokassa oli aloitettaessa 19 oppilasta, joista 2 on kuuroa. Kuuroilla on omat tulkit, joten he voivat opiskella itsenäisesti. Tilanpuutteesta johtuen opiskelimme myös tiloissa joiden akustiikka ei sovellu mielestäni kunnolla normaaliin luokkaopetukseen. Lähtökohdat huomioon ottaen pohdin mitkä opetusmenetelmät soveltuisivat parhaiten käytettävissä oleviin tiloihin ja ennenkaikkea oppilaisiin. Päädyin käyttämään pääsääntöisesti yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä.

"Yhdessä oppimisella, toisilta oppimisella ja toisten auttamisella pyritään sosiaaliseen muutokseen, jolle on ominaista avoimuus, dynaamisuus, ryhmäkeskustelut ja yhteinen tiedon käsittely. Oppilaan yksilöllinen kasvu ja itsenäistyminen kulkevat rinta rinnan sosiaalisen kasvun ja kehittymisen kanssa. Voidakseen olla ryhmässä aktiivinen osa, oppija tarvitsee subjektiivisesti koettua henkistä ja älyllistä itsenäisyyttä. Menestyksellinen toiminta ryhmässä tukee tällaista yksilöllistä itsenäistymistä." (Leppilampi & kumpp. .)

Menetelmät joita käytin
Ryhmätyöt
Luokka koon mukaan ryhmätöissä luokka jaettiin 4 ryhmään, joissa oli 4 ryhmän jäsentä. Suosin näyttelykävelyä ja sen eri variaatioita. Kokeilin myös lumipallo menetelmää. Ryhmät jaettiin pelikorttien avulla ryhmiin, jolloin ryhmäytyminen helpottuu ja kukaan ei jää valitsematta ryhmään(ulkopuoliseksi). Oppilaat kokevat menetelmän oikeudenmukaiseksi.

Moodle ja internetti lähiopetuksessa

Tavallisessa luokassa teimme paperille osaluettelon IV-asennuksessa tarvittavista osista.
Jatkoimme harjoitusta ATK-luokassa tekemällä paperiversiosta sähköisen. Internetistä haettiin osille hinnat ja laskettiin excelillä osien kustannukset. Lisäksi IV-kuvista tehtiin mittauspöytäkirjan tyyppinen taulukko jolla tutkittiin onko talo kuvan mukaan yli- vai alipainen. Tehtävään liittyi myös prosenttilaskua. Suoritimme myös muita tehtäviä joissa tietoa haettiin intenetistä.
Moodle helpottaa opettajan työtä arvioinnissa ja tehtävien teon seurannassa. Ryhmätöiden tekemisessä ryhmiin jakamisen koin Moodlessa hankalammaksi. Tosin nyt kun minulla on siitä kokemusta voin tehdä sen samalla tapaa kuin normaali luokkaopetuksessakin pelikorteilla.

Blogin käyttö on jäänyt Moodlen kanssa touhuamisen vuoksi vähäisemmäksi. Edelleenkin olen tehnyt ja käyttänyt blogia lähiopetuksen tukena. Viimeksi olen lisännyt sinne linkkejä. Linkkiliiterinä sieltä on helppo löytää opetuksessa tarvitsemaansa tietoa.

Tehtävät ja luennot
Luokkaopetuksessa on ollut luentoja mahdollisimman vähän. Tehtävien teon lomassa on käyty keskusteluja aiheesta oppilaitten kysymysten perusteella ja näiden kysymysten pohjalta on pidetty "lyhyt luentoja".

Oppilaiden kokemukset
Alussa oli pientä "vastarintaan", mutta alkuun päästyä oppilaat ovat olleet ryhmätöihin tyytyväisiä. Ensimmäisillä kerroilla harjoiteltiin tekemistä. Tällä hetkellä tekevät patistavat "vapaamatkalaisiakin" töihin. Tein kyselyn 1. periodin kokemuksista oppilailta. Kysyin ensimmäiseksi kolmea hyvää asiaa opetuksessa. Osa oppilaista vastasivat myös muustakin opetuksesta.Uusi äidinkielenopettaja koettiin positiivisena muutoksena. Ryhmätöiden tekeminen ja Moodle lähiopetuksessa koettiin erittäin positiivikseksi asiaksi. Oppilaille tärkeitä menetelmiä Moodlessa ovat chatit ja foorumit. Asian pitäminen saattaa näillä työkaluilla rönsyillä päivän läppiin tai muihin heitä koskettaviin ajamkohtaisiin asioihin.

1.      Mainitse 3 asiaa joita toivoisit opettajan käyttävän opetuksessa. Mitä opetusnnenetelmiä toivot käytettävän. Mitä kehitettävää opettajalla on?

Videoita toivottiin enemmän opetukseen ja jonkin verran toivottiin lisää luentoja "kalvoineen". Samat henkilöt toivoivat opetusmenetelmänä käytettävän ryhmätöitä. Opettajan toimintaan oltiin tyytyväisiä.

Kysyin oppilailta miltä opetukseni on tuntunut?